Yksilöllisiä oppimispolkuja
Uuden vuosituhannen OYK:ssa oppilaille ja opiskelijoille oli tarjolla entistä monipuolisempia mahdollisuuksia oman yksilöllisen oppimispolkunsa rakentamiseen. Osalle oma suunta löytyi luonnontieteistä, osalle taito- ja taideaineista tai kielistä. Toiset hakivat oppimiskokemuksia ulkomailta.
Valinnaisuus oli lisääntynyt sekä peruskoulussa että lukiossa 1990-luvun puolivälissä uusien opetussuunnitelmien seurauksena. OYK sai uudistuksesta paljon irti, sillä suhteellisen suurena kouluna se pystyi tarjoamaan monipuolisen valikoiman valinnaisia opintoja. Esimerkiksi kuvataiteen opintoja oli Oulunkylässä tarjolla selvästi normaalia enemmän, ja 2000-luvulla OYK toimi myös Nykytaiteen museo Kiasman kummikouluna.
Taito- ja taideaineiden profiilia kohotti vuosituhannen taitteesta lähtien myös mahdollisuus suorittaa lukiodiplomeja. Niiden kautta lukiolaiset pääsivät osoittamaan osaamistaan sellaisissa aineissa, joita ei voinut kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa. OYK:ssa taito- ja taideaineiden lukiodiplomeja oli 2000-luvulla mahdollista suorittaa kuvataiteessa, teatteritaiteessa, musiikissa ja liikunnassa. Erityisen aktiivisesti oppilaat tekivät kuvataiteen lukiodiplomeja.
Myös lisääntynyt kansainvälisyys toi uudenlaisia mahdollisuuksia, kun ovet ulkomaille aukenivat muillekin kuin musiikkiluokille ja näytelmäkerholle. 2000-luvulla OYK:n oppilaat, opiskelijat ja opettajat vierailivat yhteistyökouluissa ympäri Eurooppaa ja kaukomaita, ja ulkomaisia vieraita suuntasi vuorostaan Oulunkylään.