Tähtitiedettä ja elektroniikkaa

Kemian oppitunnilla nuoret pääsevät tekemään ja kokeilemaan. Kuva kemian luokasta vuodelta 2009. (Hannu Huhtala/OYK)

Syksyllä 1999 OYK:ssa aloitti seitsemännellä luokalla ensimmäinen luonnontieteitä painottava luokka. Silloisilla luonnontiedeluokkalaisilla oli tavalliseen tuntijakoon nähden enemmän matematiikan, biologian ja tietotekniikan opetusta, minkä lisäksi he pääsivät opiskelemaan tähtitiedettä, ympäristötietoutta ja elektroniikkaa. Kenties tärkeintä oli kuitenkin samanhenkisten luokkatovereiden seura.

Luonnontiedeluokka houkutteli alusta alkaen paljon hakijoita, ja oppilaiden keskuudessa se nautti 2000-luvulla vakiintunutta suosiota. Lisäksi luonnontiedeluokkalaiset osoittautuivat aktiivisiksi kouluyhteisön jäseniksi, ja heitä hakeutui innolla mukaan esimerkiksi kerhotoimintaan ja muihin aktiviteetteihin kuten tukioppilaiksi.

Luonnontiedeluokan perustaminen oli OYK:lta varovainen vastaus aikakauden koulumaailmaa hallinneeseen painotuksilla profiloitumiseen. Tähän asti OYK:n julkikuvaa oli leimannut perinteinen musiikkiluokka, joka oli tarjonnut sadoille musiikista innostuneille oppilaille heidän mielenkiintonsa mukaista opetusta. Luonnontiedeluokka ei vähentänyt musiikkiluokan merkitystä, mutta se monipuolisti koulun profiilia.

Luonnontiedeluokkaa seurasi vuonna 2012 liikuntaluokka, joka tarjosi tavallisia luokkia paremmat mahdollisuudet koulunkäynnin ja urheilun yhdistämiseen. Sekä luonnontiede- että liikuntaluokka ovat toimineet viime vuosina niin sanottuina sisäisinä painotuksina eli niille on otettu oppilaita ensisijaisesti omalta oppilaaksiottoalueelta. OYK:n lukio sai puolestaan omat painotuksensa vuonna 2022 aloittaneiden musiikki- ja luonnontiedelinjojen myötä.

OYK tarjoaa hyvät puitteet korkeatasoiselle luonnontieteiden opiskelulle. (Arja Holma/OYK)