Kouluarki digitalisoituu

Sähköisissä ylioppilaskokeissa kokelaat vastaavat kysymyksiin tietokoneilla Ylioppilastutkintolautakunnan Abitti-järjestelmässä. (Arja Holma/OYK)

Syyskuisena aamuna vuonna 2017 OYK:n salissa ahersi joukko ylioppilaskokelaita. Käynnissä olleet toisen kotimaisen kielen ylioppilaskokeet olivat niihin osallistuneille suurimmaksi osaksi samankaltainen kokemus kuin sadoille kokelassukupolville ennen heitä. Jotain uutta ja ihmeellistä niissä kuitenkin oli: ensimmäistä kertaa kaikki salissa istuneet kokelaat pakersivat koettaan kannettavan tietokoneen ääressä.

Ylioppilaskokeiden asteittainen sähköistyminen vuosina 2016–2019 muutti kokeiden luonnetta perustavanlaatuisesti ja samalla lukio-opintoja kokonaisuudessaan. Oulunkylässäkin läppäristä tuli 2010-luvun jälkipuoliskolla lukiolaisille arjen tärkein työkalu, ja muutamassa vuodessa suuri osa lukion oppimateriaaleista muuttui sähköisiksi. 

Murros ulottui myös peruskoulun puolelle. OYK tarjosi vuodesta 2017 alkaen koko opettajakunnalle ja peruskoulun oppilaille henkilökohtaiset kannettavat tietokoneet. Päätös osoittautui onnistuneeksi, varsinkin kun 2020-luvun alun koronapandemia pakotti oppilaat ja opettajat etäopiskeluun. Yhdenkään OYK:n oppilaan ei tarvinnut opiskella kotonaan pelkän puhelimen varassa.

Tietokoneet ovat muuttaneet opetusta ja oppimista myös peruskoulun puolella. (Aleksi Kinnunen/OYK)
Opiskelijat tallentavat vanhojentanssitunnelmiaan vuonna 2021. (Arja Holma/OYK)

Viime vuosien aikana tiedotusvälineissä on nostettu esiin koulumaailman digitalisoitumisen lieveilmiöitä. OYK:ssa koulun väki on kuitenkin sopeutunut kehitykseen luontevasti.