Tijuanaa Kremlissä

OYK Brass Band lähdössä kohti Moskovaa heinäkuussa 1970. (Klaus Järvisen arkisto 174/Musiikkiarkisto)

Heinäkuisena torstaina vuonna 1970 nousi OYK:n pihalla tilauslinja-autoon parikymmenpäinen joukko koulun oppilaita, opettajia ja muuta väkeä. Mukaan pakattiin tavallisten matkatarpeiden lisäksi soittimia ja äänentoistolaitteita. Koulun pihasta linja-auto suuntasi kohti itää ja Moskovaa.

OYK:n korkeatasoinen puhallinorkesteri OYK Brass Band oli valittu edustamaan Suomea Moskovassa järjestettävään kansainvälisen musiikkikasvatusjärjestö ISME:n maailmankonferenssiin. Moskovalaisyleisölle yhtyeen soittama tijuana-tyyppinen musiikki ja Klaus Järvisen omat sävellykset olivat poikkeuksellista kuultavaa, sillä länsimaisia populaarimusiikin esiintyjiä ei juurikaan ollut nähty sulkeutuneen Neuvostoliiton lavoilla.

Moskovassa Brass Band esiintyi useita kertoja, ja matka huipentui esiintymiseen Kremlin hallintokeskuksessa Punaisen torin laidalla. Yhtyeen äänentoistolaitteet kulkivat linja-auton mukana, minkä varjolla Brass Bandin bussi pääsi läpi Kremlin porteista tarinan mukaan ensimmäisenä länsimaisena autona. Itse esitykseen valmistauduttaessa vahvistinlaitteiden käyttö oltiin kuitenkin kieltämässä yhtyeeltä kokonaan. Kun Klaus Järvinen pysyi tiukkana ja tukea antoi paikalle saapunut neuvostosäveltäjä Dmitri Kabalevski, asia saatiin järjestymään. Suunnitellun kolmen kappaleen sijaan Brass Band sai kuitenkin soittaa vain yhden kappaleen.

Klaus Järvinen johtaa OYK Brass Bandia Kremlin hallintokeskuksen lavalla. (Klaus Järvisen arkisto 174/Musiikkiarkisto)
Moskovan Kreml ja Punainen tori 1960-luvun lopulla. (Tapio Erkkilä/Lusto – Suomen Metsämuseo)

Konsertissa esiintyi koko joukko koululaisorkestereita ja -lauluyhtyeitä lähinnä Neuvostoliitosta. Kun OYK Brass Band liki kahden tunnin odotuksen jälkeen pääsi lavalle, kajahti ilmoille Herb Alpertin tunnetuksi tekemä kappale Cinco de Majo. Se poikkesi täysin konsertin muusta ohjelmasta, eikä jättänyt yleisöä kylmäksi. Kertoman mukaan kappale herätti toisissa kuuntelijoissa ihastuksen ja toisissa närkästyksen tunteita.

Kotiin tuomisiksi Moskovasta riitti koko joukko kokemuksia ja tarinoita, mutta lisäksi matka vahvisti käsitystä populaarimusiikin opettamisen tärkeydestä. Klaus Järvisen johtamana OYK:n musiikkitoiminta rönsysikin 1970-luvun kuluessa Pop/Jazz Musiikkiopistoksi, joka tätä nykyä tunnetaan Pop & Jazz Konservatoriona.