Peruskouluajan kouluarkea
OYK:ssa siirryttiin 1980-luvun taitteessa oppikoulusta peruskouluaikaan. Enää oppilaiden ei ennen lukioon siirtymistä tarvinnut murehtia pääsykokeista tai todistusvalinnasta, kouluruoan maksullisuudesta, lukukausimaksuista tai oppikirjojen ostamisesta. Peruskoulun tulo mahdollisti myös musiikkipainotteisen opetuksen OYK:n vuonna 1979 aloittaneilla musiikkiluokilla.
Peruskoulun myötä entisten oppikoulujen oppilasaines monipuolistui, mikä sai ne kehittämään oppilashuoltoaan. Kouluihin tuli kokonaan uusia ammattiryhmiä. OYK:ssa aloitti syksyllä 1980 ensimmäinen opinto-ohjaaja, ja vuosikymmenen kuluessa kouluun saatiin ensin osa-aikainen ja sitten täysipäiväinen koulukuraattori. Vuonna 1980 OYK:ssa käynnistyi myös tukioppilastoiminta, kun tehtävää varten koulutetut oppilaat alkoivat tarjota vertaistukea yläasteella.
Lukioon peruskoulu-uudistus ei suoraan vaikuttanut. 1980-luvulla valtiovalta kuitenkin huolestui hallitsemattomaksi leimatusta lukioiden suosion kasvusta, ja lukioiden aloituspaikkamääriä rajoitettiin. OYK:ssa lukion supistuminen johti keskiarvorajan nousuun, mikä näkyi lukiolaisten keskimäärin aiempaa korkeampana lähtötasona ja motivaationa. Kun koulussa oli vielä koko joukko osaavia opettajia ja koulun henki korosti työnteon merkitystä, oppimistulokset lähtivät OYK:n lukiossa nousuun.